Când ai deschis ultima oară un ziar? 8 din 10 liceeni nu știu ce înseamnă asta

Să deschizi un ziar devine o activitate de… muzeu. Iar acum, tot mai mult constatăm că tinerii și presa merg pe drumuri paralele. 

Ziarele și revistele sunt pe ultimul loc în sursele lor de informare, arată cel mai recent studiu al Centrului pentru Jurnalism Independent. 

Dar de unde se informează Gen Z & Alpha? În primul rând din discuțiile cu prietenii și cu familia sau adulții din jurul lor. 

  • 7 din 10 elevi de liceu și de gimnaziu spun că petrec două ore pe zi sau mai mult în discuții cu prietenii. 
  • 5 din 10 elevi – discuțiile cu familia/ adulții din jurul lor.

În discuțiile de grup, majoritatea elevilor de liceu și de gimnaziu au asociat informarea cu un proces prin care „învață” (deseori, strâns legat de materia și temele de la școală sau de subiecte ce le captivează atenția sporadic, pasiuni și hobby-uri). Și mai puțin cu informarea clasică, așa cum o percep adulții, prin consumul de știri.

Studiu CJI: Relația cu informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din România

La mare distanță se află podcasturile (25,9%) și influencerii care discută știrile zilei sau ale săptămânii (19,6%).  

  • 35,7% – se infomează din podcasturi o oră sau mai puțin pe zi, de câteva ori pe săptămână
  • 38,4% – nu se informează deloc din podcasturi 
  • 44,6% – nu urmăresc deloc influencerii care discută știri.

Tinerii nu folosesc presa tradițională 

  • Presa scrisă (ziare și reviste) – 8 din 10 elevi de liceu și de gimnaziu nu folosesc deloc această sursă;
  • Radioul – 7 din 10 elevi de liceu și de gimnaziu nu folosesc deloc această sursă;
  • Presa online – 6 din 10 elevi de liceu și opt din 10 elevi de  gimnaziu nu folosesc deloc această sursă. 

Studiul a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent, organizație non-guvernamentală activă de peste 30 de ani în protejarea democrației, cu sprijinul financiar al Fondation Botnar prin proiectul „Educație media digitală pentru tinerii din România”.

În total, la sondaj au participat 1.852 de elevi, fiind reprezentativ la nivel național pentru populația de elevi a României pentru clasele III-IV și V-XII.

Marja de eroare a eșantionului este de ±1% și are un nivel de încredere de 95%. Perioada de culegere a datelor cantitative a fost 22 februarie – 26 martie 2024. Puteți consulta studiul integral aici.

Cover foto: Freepik

Latest articles

Related articles